- Det är alltid så när man genomför förändringsarbeten att någon tycker att det var bättre förr, säger Lars Wästberg, socialchef i Burlöv.
Just nu genomförs stora förändringar inom hemtjänsten i Burlöv. Målet är att bättre anpassa personalens arbetstider till vårdtagarnas behov. Men från facket menar man att förändringarna inte förankrats hos personalen:
- Personalen har inte varit delaktig i förändringsarbetet och det leder till oro och missnöje, säger Gunilla Lindberg på Kommunal Lomma Burlöv.
Anställda som har sagt upp sig
Brevet till kommunledningen är anonymt, men undertecknat av ”personal i hemtjänsten i Burlövs kommun”. Där framkommer det bland annat att många anställda mått så dåligt att de har slutat.
”Förändringarna som redan lett till att många inom verksamheten, sjuksköterskor, undersköterskor och vårdbiträden, har sagt upp sig.”
- Det är några som sagt upp sig och det är inget konstigt i sig, om man inte trivs i den nya organisationen så är det rimligt att man söker sig någon annanstans, säger Lars Wästberg.
Kommunal håller på att kartlägga hur många det är som har slutat och vad det finns för orsaker till det.
– Ifall många slutar samtidigt så sliter det på dem som är kvar eftersom de måste stötta de som är nya och inte erfarna, säger Gunilla Lundberg.
Hård kritik mot ledningen
I brevet är kritiken mot hemtjänstens ledning hård. De anklagas för att sakna erfarenhet av det arbete de ska leda.
”Hur länge tror ni att personalen orkar kämpa vidare, och vad händer den dagen de inte gör det längre? Hur tänker ni er då att de äldre ska känna sig trygga och säkra?”
– Vi gör det gör för att det ska bli bättre för personalen och vårdtagarna och har fullt förtroende för dem som leder hemtjänsten i kommunen, säger Lars Wästberg.