Förra året betalade myndigheten ut omkring 10 miljarder i ersättning till föräldrar som är hemma med snoriga, febriga och magsjuka barn.
Med några enkla klick kan man ansöka om ersättning via Försäkringskassans hemsida eller app. Där intygar man bland annat att man på heder och samvete lämnar riktiga uppgifter.
Medvetet fusk
Försäkringskassans kontrollenhet kräver tillbaka mångmiljonbelopp från personer som fått felaktiga utbetalningar, och som de bedömer som fusk.
Summan har varierat upp och ner under åren. Mellan 2021 och 2022 ökade den betydligt, något myndigheten både förklarar med att man under pandemin behövde prioritera annorlunda, och att man nu satsat på kontrollverksamheten.
Under förra året krävde de tillbaka nära 85 miljoner kronor, varav omkring 12 miljoner i Skåne.
– Vi kontrollerar mer i dag och har blivit mer riktade och spetsade i kontrollerna vi gör. Det gör att vi hittar fler som begår brott, säger Peter Fausö, tillförordnad verksamhetsområdeschef på Försäkringskassan.
”Ska vara ett smidigt system”
Peter Fausö anser att det lätthanterade systemet utnyttjas – men att ha mer byråkrati som skulle innebära att utbetalningarna dröjer tror han inte på. Det finns redan kontroller både före och efter.
– Vill man medvetet gå in och försöka ta pengar som man inte har rätt till, kommer man kanske initialt lyckas med det. Men det kommer vi upptäcka, om inte innan så efter.
Hur är rimligt är det att så mycket pengar betalas ut till personer som inte har rätt till ersättningen?
– De allra flesta utbetalningar är korrekta, för föräldern som har sjuka barn ska det vara ett smidigt system, men med det följer att om man har andra avsikter kan de utnyttjas på ett felaktigt sätt.