Varumärkesforskaren Eva Ossiansson tror inte att turbulensen i Hörby kommer påverka lokala företag negativt. Foto: Eva Ossiansson

Varumärkesforskare: ”Signalerar att vissa inte är välkomna”

Uppdaterad
Publicerad

Chefsavhopp, nakenbad och en kritiserad flaggpolicy. Hörby har varit i blåsväder under året. Nu oroar sig företaget Hörby Bruk för hur de ska påverkas av turbulensen. Men varumärkesforskaren Eva Ossiansson har delvis lugnande besked – varumärket kan vara starkare än kommunen.

Det har varit ett stormigt år i Hörby. Redan i slutet av januari larmade flera fackförbund om mobbning och kränkningar inom kommunen, vilket kulminerade i en utredning från Arbetsmiljöverket.

I september avslöjades att två chefer badat nakna på en konferens – framför sina kollegor. Kommunledningens hantering av skandalen ledde till att 32 chefer krävde kommundirektörens avgång.

I oktober hamnade Hörby ännu en gång i strålkastarljuset när kommunstyrelsen beslutade att inte längre hissa prideflaggan.

Oro hos företag

Turerna har varit många och nu oroar sig företaget Hörby Bruk för att kommunen ska komma att förknippas med kontroverserna. Varumärkesforskaren Eva Ossiansson, verksam vid Göteborgs universitet, tror inte att företaget kommer drabbas bara för att det kommer från och delar namn med Hörby.

– Gemene man bryr sig oftast inte om det. Utan det viktiga är att företaget står för de värderingar jag kanske själv vill förknippas med om jag köper varorna därifrån, säger hon.

I videon kan du se Eva Ossiansson berätta mer om hur varumärket påverkas och vilka konsumenter som avskräcks – eller lockas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.