– När jag jobbade som lärare så mötte jag många elever med problem i matematik och jag hade inte tillräcklig kunskap om hur jag skulle hjälpa dem, säger hon.
När jag besöker Agneta kommer eleverna John Alfson och Ludwig Welin dit för att få hjälp. Idag börjar de jobba med en övning de kallar in- och utlådan och den är en av många övningar där de får använda material istället för att bara räkna i boken.
– Jag tycker att det är roligt med matematik, men vissa saker är svåra. Då är det bra att vi får vara här, så vi kan få mycket hjälp och då är det inte så svårt, säger John Alfsson.
– Jag tycker att det är svårt med uppställningar och multiplikation, men jag får bra hjälp, säger Ludwig Welin.
Påbyggnadsutbildning
Speciallärare hjälper elever med särskilda svårigheter och för att bli speciallärare måste man först ha en lärarutbildning och sedan gå en påbyggnadsutbildning på 90 högskolepoäng. Lärarna fortsätter oftast att jobba samtidigt som de vidareutbildar sig. För Agneta Brolin innebar det en tuff period under två och ett halvt år, innan hon var klar.
– Jag gick ner i tjänst och läste vid sidan av. Jag gjorde all läsning på kvällar och helger. Det var en tuff period. Jag hade som tur var en familj som ställde upp med markservice, så att jag kunde koncentrera mig på att läsa, annars hade det inte gått.