Under lördagen genomförde Kustbevakningens dykare kontroller av fartygets skrov, för att se var det stött emot grundet. Foto: Kustbevakningen/Pressbild

Bärgningsförsök av lastfartyget tidigast på måndag

Uppdaterad
Publicerad

Bärgningsförsök av det lastfartyg som gått på grund utanför Oskarshamn kan inledas tidigast under måndagen. Men det är mycket som Kustbevakningen måste ta hänsyn till och målet är att miljön inte ska komma till skada.

– Det kommer nog att bli en del aktivitet där ute i dag och vi ska inleda bärgningsförsök, säger Mattias Lindholm presstalesperson på Kustbevakningen.

Men det är mycket att ta hänsyn till innan bärgningsförsöket kan inledas.

Lastfartyg på grund i Kalmarsund

Fastnat på 0,9 meter

Fartyget står på ett grund ungefär sex kilometer söder om farleden de skulle ha tagit in till Oskarshamn. Foto: Rebecca Karlsson

– Det är ett riskmoment att flytta ett fartygsskrov. Vart finns skadorna på skrovet och vart finns bränslet. Sedan är det ju ett problem att skrovet ligger så grunt, säger Mattias Lindholm.

– Problemet är att denna haveristen står på ett oerhört olämpligt ställe, det är oerhört grunt runt fartyget och det är svårt för våra enheter att komma till, säger Lars Thuresson platschef Kustbevakningen i Oskarshamn.

LÄS MER: Lastfartyg på grund utanför Oskarshamn

Lastfartyget  ligger på ett djup av 0,9 meter vilket försvårar möjligheten för Kustbevakningens båtar att ta sig fram, och det är något som också betyder att bärgningsarbetet kan bli mer tidskrävande:

– Det kan vara så att vi behöver föra över 44 ton bränsle till ett annat fartyg. Då pumpar man över detta. Men eftersom det är så grunt så är det svårt för oss på Kustbevakningen att komma nära och då kan vi istället bli tvungna att fylla mindre behållare och ta i mindre båtar och köra skytteltrafik, säger Mattias Lindholm.

Under söndagen har Kustbevakningen inlett försök att bärga det 80 meter långa fartyget. Foto: Rebecca Karlsson

Bränsle får inte läcka ut

När sedan bärgningsarbetet inleds kommer vajrar att kopplas till bogserbåtar som sedan börjar dra.

– Målet är att miljön inte ska komma till skada. Det bästa scenariot är att man kan bogsera in fartyget till hamn men när skrovet flyttas så skrapar det emot grunden och då måste vi vara vaksamma så inget bränsle läcker ut, säger Mattias Lindholm.

Lars Thuresson platschef Kustbevakningen i Oskarshamn. Foto: SVT

– Det är en oerhört komplex uppgift att lösa och vi samverkar med polis, Transportstyrelsen, försäkringsbolag och bärgningsledare på plats just nu, säger Lars Thuresson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Lastfartyg på grund i Kalmarsund

Mer i ämnet