Företaget får i rapporten kritik för att man inte regelmässigt gjorde någon mer fördjupad riskanalys av ett beställt uppdrag. Man hade inte ”ett tillräckligt fördjupat och tydligt omhändertagande av riskerna med trötthet och nattarbete”, skriver kommissionen i rapporten.
Istället för att göra riskanalyser i samband med varje beställning har man nöjt sig med att planera resorna ”utifrån maxnivåerna i arbetstids- och kör- och vilotids-lagstiftningarna.
På detta svarar nu Bergkvarabuss att man efter olyckan har ”förädlat sina system för riskbedömning” och att nattarbetet haft en central plats i det arbetet.
Haverikommissionens slutsats är att olyckan kan förklaras med att chauffören var trött. Man tar också upp att han inte ätit eller druckit under resan. Enligt rapporten har bussen stannat för rast vid två tillfällen, men inte på nån av platserna fanns möjlighet att köpa fika mitt i natten. Detta är inget som Bergkvarabuss kommenterar.