Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
KD-riksdagsledamoten Gudrun Brunegård ser Kalmar län som den stora förloraren i Trafikverkets nya transportplan för 2022-2023. Foto: SVT/Arkiv

Besvikelse och glädje i Kalmar: ”Är den stora förloraren”

Uppdaterad
Publicerad

Kalmar län är den stora förloraren i Trafikverkets nationella plan för transportinfrastrukturen 2022-2033, det menar Kristdemokraterna i Kalmar län. Men satsningen på nytt signalsystem för tågen på Tjustbanan i norr väcker ändå hopp, anser Centerpartiet.

– Det talas om att hela Sverige ska leva men i realiteten tränger satsningen på höghastighetståg mellan storstäderna undan behoven i andra regioner, inte minst i Kalmar län, skriver riksdagsledamoten Gudrun Brunegård (KD) i ett pressmeddelande.

I den tidigare planen var Kust-till-kust banan från Kalmar till Göteborg utpekad för bristande kapacitet, punktlighet och robusthet. Efter det gjordes en separat studie över bristerna på det stråket.

– Den studien har landat i ett antal åtgärder för att lösa problemen. Men det är inget som kunnat planeras in i planförslaget, förutom stationen i Räppe, säger Malin Dahlberg, strategisk planerare på Trafikverket.

Varför är inte det prioriterat?

– Det är ganska många behov som vi försökt smälta ihop över hela landet. Då finns det begränsat med utrymme, svarar Lennart Andersson, regional direktör på Trafikverket.

Nytt signalsystem

Andra heta potatisar i Kalmar län är Tjustbanan norr om Västervik och Stångådalsbanan från Kalmar via Hultsfred till Linköping. Där sker inte någon investering på fler spår eller elektrifiering.

– Det finns inga pengar anslagna till någon upprustning av de nergångna banorna. Istället skjuter man frågan om upprustning av banorna ifrån sig med ”fortsatt utredning”, säger regionrådet Martin Kirchberg (SD) i ett pressmeddelande.

Däremot vill Trafikverket byta ut signalsystemet på sträckorna, till en kostnad som överstiger 300 miljoner kronor. Det är något som välkomnas av riksdagsledamoten Anders Åkesson (C), som menar att det är en förutsättning för framtida satsningar.

– Det är mycket välkommet. Hade vi inte fått det, hade det varit en dödsdom för järnvägssystemet i sydöstra Sverige, säger han.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer