Anders Enström, chefredaktör på Barometern och Kristina Bingström chefredaktör på Smålandsposten. Foto: SVT/Clary Kroon

Chefredaktörerna: ”Polariseringen märks på debattsidor och i sociala medier”

Uppdaterad
Publicerad

Forskare som SVT har pratat med ser tendenser till ökad polarisering i vissa ämnen och det är en utveckling som också chefredaktörerna för Smålandsposten och Barometern har sett.

Anders Enström , Barometern och Kristina Bingström, Smålandsposten är ansvariga utgivare på de två största tidningarna i bevakningsområdet och de tycker att den ökade polariseringen är en viktig fråga där de har sett en förändring.

– Det finns idag ett grundläggande högre tonläge i nästan alla frågor som väcker ett engagemang.

Bordet med SVT:s skyltar om ämnen som kan bli polariserade. Foto: SVT

Hur märker ni av polariseringen? 

– Vi märker till exempel av det på debattsidorna. Hur debattinlägg är formulerade och hur de riktar sig. Där finns det en skillnad i dag jämfört med hur det såg ut för ett par år sedan, säger Kristina Bingström, chefredaktör Smålandsposten.

– Jag tycker att det framförallt är i sociala medier, hur man diskuterar och resonerar som man märker polariseringen, fortsätter Anders Enström. 

Kristina håller med och påpekar att det just på sociala medier är lätt att fastna i så kallade åsiktsbubblor eller filterbubblor, där alla har liknade åsikter. 

– Åsiktbubblor i det egna medieflödena ökar ju på polariseringen och stärker den egna uppfattningen, när man inte får del av alla röster. 

I klippet kan du se när chefredaktörerna ger lokala exempel på polarisering och pratar om hur media kan motverka polarisering.

Sverige möts

Den här artikeln är en del av projektet Sverige möts.

Under hösten kommer vi på SVT spegla en rad frågor där åsikterna går skarpt isär och undersöka vad som händer när människor faktiskt träffas och pratar – öga mot öga. Vill du möta någon som inte tycker som du, eller bara veta mer? Besök på Sverige möts hemsida.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.