Efter att Albäcksskolan i Hultsfred satsat på att anställa nya heltidsmentorer upplever både elever och lärare en positiv skillnad.
– Det är tydligare vem man ska kontakta om man måste sjukanmäla sig eller om man behöver prata med någon. Det blir som en tryggare punkt och det blir en annan typ av relation till mentorn än vad man har till lärarna, säger Ella Johansson som går i årskurs åtta på skolan.
Hennes klasskamrat Emrik Johansson instämmer och säger att det ibland känns bättre att gå direkt till sin mentor för att prata, istället för att gå till någon av de undervisande lärarna.
Får mer tid för eleverna men slipper föräldrakontakten
Tidigare ingick det i lärarnas uppdrag att, utöver undervisningen, även vara mentor för en klass. Ett uppdrag som delades med en lärarkollega och som uppskattades ta cirka 20 procent av lärarens arbetstid i anspråk.
Ingela Garpenstedt, lärare i hem- och konsumentkunskap på Albäcksskolan, är en av de lärare som i och med förändringen blivit av med uppdraget som mentor, något som hon inledningsvis var kritisk till.
– Jag tyckte om att vara mentor och var rädd att relationen till eleverna skulle förändras när vi gjorde om, men nu har jag mer tid för att faktiskt prata med eleverna. Samtidigt finns de nya mentorerna där för eleverna hela tiden på ett helt annat sätt än vad jag kunde vara, eftersom jag också har schemalagd undervisning, säger hon.