Det började lite blygsamt med 50000 visningar av museets Youtubekanal 2020, förra året hade det mer än fördubblats till 115 000 unika visningar.
– Den digitala tillgängligheten är en stor möjlighet för oss att nå ut på ett helt annat sätt. Var du vill, när du vill, ska du få tillgång till den kunskap vi besitter, säger Andreas Juhl.
Podd och play
Museets har också startat en egen podd. Museimagasinet, som podden heter, har sedan starten i maj 2020 cirka 35000 unika nedladdningar.
– Vi är jättenöjda, så som vi har lyckats hittills. Vi har kommit ganska långt, men det finns fortfarande oerhört mycket att göra, säger Andreas Juhl.
Tekniksatsning
Museet har satsat ungefär 30 0000 kronor, som har investerats i ny teknik, som kameror, projektorer och kontrollbord. Merparten av pengarna kommer som stöd i coronans spår från region Kalmar län.
– Det har varit ett omställningsstöd som har varit viktigt för oss i utveckling av att kunna nå ut. Vi har bara börjat som jag ser det. Det är nu det börjar på allvar. Resan började med podcasten våren 2020 till att idag stå med en playtjänst som ska bli ett Netflix för kulturarvet, säger Andreas Juhl.