Foto: Peter Atterfjäll

Omfattande förarbete innan fartyget kan bärgas

Läget är oförändrat för fraktfartyget Makassar Highway som gick på grund i måndags utanför Loftahammar, men just nu pågår ett omfattande förarbete innan en bärgning kan påbörjas.

Den bärgningsplan som presenterats av rederiets försäkringsbolag har ännu inte kunnat godkännas. Kustbevakningen kräver att samtliga nedre oljetankar ska tömmas innan en bärgning blir aktuell

‒ När fartygstankarna töms ändras stabiliteten och det är något man just nu håller på att räkna på. Att skrovet har omfattande skador komplicerar arbetet ytterligare, förklarar räddningsledare Roger Gebauer i ett pressmeddelande.

Tankfartyg på plats vid haveristen

Ett tankfartyg har anlänt till haveriplatsen och ligger sida vid sida med den grundstötta haveristen i väntan på att börja tömma bränslet. En bogserbåt är också på väg för att delta i den kommande bärgningen, men det är fortfarande oklart när de nödvändiga beräkningarna som krävs är klara.

– Vi hoppas att man kan börja tömma tankarna tidigast imorgon kväll och att man då också visat upp en plan för hur man kommer genomföra själva bärgningen, säger Pär-Åke Eriksson, stationschef på Kustbevakningen, till SVT Nyheter Småland.

Fortsatt hög beredskap

Kustbevakningen har resurser på plats i form av fartyg, personal och miljöskyddsmateriel. Haveristen är omgiven av 600 meter länsa för att skydda mot ett eventuellt oljeutsläpp.

– Vi har inte på något vis slappnat av, utan fortsätter vår höga beredskap även framöver, säger Roger Gebauer i ett pressmeddelande

Sammanfattning av läget

Visa
  • Fartyget står hårt på en klippgrund.
  • Skrovet har omfattande skador på babordssidan med vatteninträngning i två tankar.
  • 333 000 liter bränsleolja, 38 000 liter smörjolja och 34 000 liter diesel finns ombord.
  • Kustbevakningen har länsat in haveristen för att begränsa ett eventuellt utsläpp.
  • När alla krav för bärgning är uppfyllda kan Transportstyrelsens fartygsinspektör fatta beslut om att bärgning får ske.
  • Fraktfartygets last utgörs av 1325 bilar.

Källa: Kustbevakningen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Grundstötningen Västervik

Mer i ämnet