När SVT Nyheter Småland ringer till företaget Företagsopinion tutar det ofta upptaget, men efter många försök kommer vi fram till kundtjänst, men där blir de stopp. De kan inte koppla oss vidare till någon ansvarig på företaget, utan säger att vi ska mejla våra frågor.
Tar emot många klagomål
När jag frågar om hon får ta emot många klagomål från kunder svarar hon ja, men problemet ligger hos kunderna, menar hon.
– Det enda jag kan säga är att de måste läsa igenom allt som står på pappret. Problemet är att de har så bråttom att de inte läser all information.
Kvinnan på kundtjänst tycker att det är tydligt att man skriver på ett avtal. Hon säger också att om man är osäker eller inte orkar läsa så kan man ringa och prata med henne. Det finns ett telefonnummer på hemsidan.
Vad säger du till dem som ringer och tror att det är en marknadsundersökning?
– Vi säger till exempel att om du har propå framför dig så ska du läsa på sidan 2. Där finns en förklaring att man betalar en årskostnad för annonsering. De behöver också titta på sidan 4 där informationen om avtalet står.
Inget svar via mejl
Sedan tycker kvinnan i kundtjänst att hon redan sagt för mycket och vill inte fortsätta svara på fler frågor. Hon hänvisar åter till att jag ska ställa mina frågor via mejl. SVT Nyheter Småland har under tisdagsförmiddagen stället frågor via mejl men ännu inte fått något svar.
– Det enda problemet som jag ser är att de inte läser ordentligt, men ni får ställa frågor på mejl och vänta på svaret, säger kvinnan innan vi avslutar vårt samtal.