Förra året blev ett mycket speciellt år för Gota Media. Tidningsbranschen drabbades först hårt när annonsintäkterna minskade när pandemin slog till. Branschen fick sedan hjälp av statligt stöd, men att det blev ett starkt resultat 2020 för Gota Media beror enligt koncernen själva främst på tillväxten av prenumerationsintäkter.
– Vi hade en 50 procentig digital prenumerationstillväxt under 2020 och det här möjliggjort den här nyrekryteringen av 25 journalister, säger Gota Medias vd Boine Gepertz.
Vad tror du tillströmningen av nya prenumeranter beror på?
– Jag tror att vi har blivit bättre i de digitala kanalerna, så att läsarupplevelsen har blivit bättre. Jag tror också att vår journalistik är väldigt intressant. Coronabevakningen har också varit en bidragande fakta, eftersom folk har velat läsa om det på våra sajter.
Lade ner Östra Småland 2019
Gota Media beslutade att lägga ner tidningen Östra Småland och Nyheterna med redaktioner i Kalmar och Oskarshamn 2019. Då förlorade 14 journalister jobbet, men enligt vd:n finns det inget samband mellan den nedläggningen och den nya satsningen.
– Visst innebar det besparing när vi slapp förlusterna vi hade för Östra Småland varje år, men vi ser mycket större förbättringar på andra områden. Vi har till exempel också lyckas sänka kostnaden för tryckning och distribution.
Ni ångrar inte att ni lade ner Östra Småland nu när det går bättre ekonomiskt?
– Nej, det gör vi inte. Det var ett sorgligt beslut att ta, men sett så här i efterhand var det enda rätta vi kunde göra.
De 25 nya journalisterna som anställs ska ses som förtida rekryteringar, som bland annat ska täcka upp för pensionsavgångar. Det betyder att Gota Media 2025 ska ha lika många anställda som idag. I klippet svarar vd:n på hur det då kan ses som en satsning.