Lilija Junusova, 27 år, från Kalmar handlar nästan all sin mat på nätet. Sen får hon det hemskickat.

Fler utanför storstäderna handlar mat på nätet

Uppdaterad
Publicerad

Att handla mat på nätet växer – tydligast är trenden i mellanstora svenska städer. ”Jag sparar tid och pengar”, säger Kalmarbon Lilija Junusova, 27 år.

Allt fler handlar mat på nätet. Förra året växte digital livsmedelshandel med 30 %. Det jämfört med året innan. Handeln har växt 8 år i rad.

– Jag sparar pengar. Det blir ingen spontanhandlade på plats i butiken. Jag planerar noggrant min inköp och gör dem på nätet, säger Lilija Junusova, 27 år.

Beteendet sprids

Det är höginkomsttagare i storstäderna som drivit utvecklingen med onlinemat. De klickar hem maten på nätet och får den hemskickad eller hämtar upp den vid butiken, i en så kallad drive through.

Men även mindre köpstarka konsumenter i medelstora svenska städer tar efter.

– Vi har ingen bil i vår familj. Det känns miljösmart att få maten hemskickad. Deras bil åker runt och delar ut mat, säger Lilija Junusova i Kalmar. Kommunen har knappt 70.000 invånare.

”Uppskattat”

Ica Maxi i Kalmar har haft hemleverans i cirka fem år. För ett knappt år sedan byggde man om butiken och började med drive through. De anställda själva kallar det för ”pick up”.

Ungefär 40 personer kommer varje dag och hämtar sina kassar. Som de måste ha beställt senast klockan 23.59 dagen innan.

– Kunderna uppskattar det verkligen, säger Valida Bajrakterevic som är chef för butikens onlineavdelning.

I Kalmar går en handfull av de anställda runt och plockar ihop kassar till onlinekunderna när SVT Nyheter Småland är på besök. Det går fort när Valida Bajrakterevic fyller upp påsarna.

Enligt butikschefen Anders Wedin är hemleverans mest populärt hos företag. Privatpersoner kommer gärna till butiken och hämtar upp sin kasse. Han räknar med att onlinehandeln kommer att öka framöver.

– Vi har gjort stora investeringar här i butiken. Det är inte jättelönsamt initialt. Det kräver att vi är effektiva och har rätt plockordning ute i butiken, säger han.

Sämre utbud

Lilija Junusova, som har bebisen Enya på 11 månader, beställer mat en gång i veckan eller en gång varannan vecka. Att betala en dryg hundralapp mer för att få hem maten tycker hon är prisvärt.

– Jag gillar inte att gå runt i butiken. Det är inte alltid man hittar sakerna, säger hon.

Finns det någon nackdel?

– Jag äter vegetarisk mat. Ibland är utbudet sämre på nätet. Men då brukar jag ringa till dem och få det manuellt i kassen, säger Lilija Junusova. 

Typisk digital mathandlare:

  • Är kvinna.
  • I åldern 26-35 år.
  • Har barn.
  • Bor i en storstad.

Främst argument för att handla mat digitalt och få det hemskickat eller hämta upp det vid butiken:

  • Slippa bära kassar.
  • Slippa vistas i butiken.

Främst argument mot att handla digitalt:

  • Extra kostnad.
  • Man kan inte se varorna innan köpet. Man kan inte känna på frukt och grönsaker.

Källa: Svensk digital handel

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.