Klimatrörelsen Fridays for future i Kalmar protesterar mot Region Kalmars planer att gå in som delägare i flygplatsen i Kalmar. De befarar att syftet med köpet är att starta fler flyglinjer. Foto: Kaisa Lappalainen/SVT

Kritiken växer mot Region Kalmars flygplatsköp

Uppdaterad
Publicerad

”Stoppa vansinnesflyget” och ”80 miljoner kronor behövs i sjukvården” står det på plakaten i centrala Kalmar. Kritiken mot Region Kalmars planer på att köpa halva flygplatsen av Kalmar kommun växer från miljörörelsen – och oppositionen i regionen.

Under regionfullmäktige den 6 februari ska det avgöras om Region Kalmar ska gå in som 50 procentig delägare i Kalmar Öland airport. Prislappen på 80 miljoner kronor ska gå tillbaka in i flygplatsbolaget enligt planen, och ska där ska pengarna bland annat bidra till nödvändiga investeringar och en ”utveckling av flygplatsen”, som det hetat.

Men många är kritiska till flygplatsköpet. I Kalmar centrum samlas varje fredag ett antal klimataktivister i Greta Thunberg-rörelsen ”Fridays for future” som vill se att regionen tänker om:

– Flygets utsläpp är omfattande i förhållande till andra sätt att transportera sig. Även om man blandar in biobränsle i flygtanken så kommer det vara gigantiska skillnader under lång tid framöver, säger Aina Hagberg, klimataktivist.

Planerar demonstration

Nu planeras en klimatdemonstration inför regionfullmäktige, och aktivisterna anser att regionen inte svarat på ett antal viktiga frågor inför köpet. Exempelvis vad exakt de 80 miljonerna ska användas till.

En ny reguljär flyglinje till Frankfurt, som nuvarande flygplatsägaren Kalmar kommun önskar sig, skulle till exempel innebära att regionens pengar bidrar till ökat flygande från Kalmar, och därmed ökade koldioxidutsläpp.

– Vi är inne i ett klimatnödläge. Att då gå in med skattemedel och satsa på en flygplats, och inte bara bevara det som är utan satsa på fler flyglinjer, det är svårt att smälta, säger Linda Fleetwood (V), oppositionsråd.

Hon ifrågasätter också vad en investering i flygplatsen ger skattebetalarna i norra delen av Kalmar län, och om inte pengarna bättre behövs för att utveckla tågtrafik och busstrafiken på landsbygden.

Regionrådet: Flyget viktigt för Kalmar

Men Christer Jonsson (C), regionråd, tror att regionen som delägare kan snabba på takten för flygplatsens klimatomställning. Redan idag ligger Kalmar Öland airport i framkant när det gäller inblandning av biobränsle i flygplanstankarna. Och han tycker inte att ökat flygresande generellt är av ondo.

– Jag tror inte på en utveckling där vi reser mindre, och Kalmar län är i det geografiska läget att flyget har en jättestor betydelse för oss, säger Christer Jonsson (C).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.