Ett 50-tal personer fanns i publiken under lördagen. Foto: Jan-Eric Lundberg/SVT

Lastbilsbranschen i fokus under debatt i Ljungby

Uppdaterad
Publicerad

Samtidigt som den nya lastbilsparkeringen på Ljungbystopp invigdes på lördagen hölls en stor debatt om villkoren i lastbilsbranschen. Arrangören bakom debatten menar att det nya lastbilsförslaget från EU riskerar att ytterliga försämra villkoren i branschen.

Nette Schölin från Älmhult, som är talesperson för organisationen Truckers International Association som arrangerar debatten, är nöjd med uppslutningen under lördagen.

– Det är viktigt för att de som är ute i samhället skulle få möjligheten att sluta upp och träffa de som faktiskt bestämmer över hur vi ska utföra vår vardag, säger Nette Schölin till SVT Nyheter Småland.

Riksdagsledamöter från alla partier utom Miljöpartiet deltog i debatten, och flera av dem sitter i trafikutskottet. Men även representanter för åkeribranschen och Transportstyrelsen var på plats.

– Jag tycker att det har varit ett stort intresse för detta och det är roligt att vi också fått dit trafikpolisen från både Helsingborg och Västra Götaland, eftersom de är en viktig del i kontrollen av att reglerna följs. I nuläget har de tyvärr inte tillräckliga resurser, vilket inte bara är ett problem för lastbilsbranschen utan även underlättar för den organiserade brottsligheten som transporterar knark och vapen på våra vägar, säger Nette Schölin.

Nya förslag skapar debatt

I slutet av maj la EU:s transportkommissionär fram ett lagförslag gällande arbetsvillkoren i branschen. Bland annat handlar det om att förhindra att chaufförer sover i lastbilarna under sin veckovila.

Men det finns också delar av förslaget som enligt Nette Schölin går åt motsatt håll. Ett exempel är att de så kallade cabotagereglerna ändras.

I dag ger de en möjlighet för chaufförer från andra EU-länder att göra tre körningar i Sverige under sju dagar. Men det nya förslaget innebär i stället att utländska chaufförer kan köra obegränsat antal turer inom Sverige under fem dagar.

Ett förslag som inte är positivt, enligt Nette Schölin.

– Det slår direkt ut mot vår svenska transport då de kan gå in på distributionsbiten. Det slår hårdare och det är att förenkla för de som redan bryter mot cabotagereglerna i dag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.