Foto: Peter Atterfjäll

Makassar Highway ska föras till Oskarshamn

Uppdaterad
Publicerad

Enligt Transportstyrelsen är planen att det stora fartyget Makassar Highway som gått på grund utanför Loftahammar ska ta sig för egen maskin till Oskarshamn. Där kommer man att ställa krav på att fartyget lagas.

Vid femtiden på söndagsmorgonen gjorde hårda vindar och höga vågor att fartyget Makassar Highway slet sig från grundet utanför Loftahammar. Skyddsbarriärerna runtom lossnade och när fartyget började pumpa i blåsten läckte tjockolja ut från tankarna och spreds i vattnet.

– Oljan som läckte kom från en punkterad länsvattentank, säger Anna Bengtsson som är presstalesperson för Transportstyrelsen.

Grundstötningen Västervik

Ska ta sig till Oskarshamn

Fartyget har sedan dess dragits ut på djupare vatten och läcker inte längre någon olja men kustbevakningen är orolig att ytterligare tankar skulle kunna börja läcka och det pågår därför ett omfattande arbete med att kontrollera och tömma samtliga olje- och dieseltankar ombord. 

– Tanken är att så fort det är avklarat och den läckta oljan är hanterad så ska fartyget tas in till Oskarshamn och det finns en Högsjöbogserare på plats för att assistera om det skulle behövas. Men enligt bedömningen så ska hon klara av att gå för egen maskin, säger Anna Bengtsson.

Anledningarna till att fartyget ska tas in till Oskarshamn i stället för Västervik är flera.

– Det är för att det är mycket enklare att lossa bilarna i Oskarhamn än i Västervik och dessutom finns det ett varv i Oskarshamn som kan hjälpa till med provisoriska reparationer och reparera det som krävs för att fartyget ska få gå till ett annat reparationsvarv, säger Transportstyrelsens inspektör Jörgen Hansson.

När fartyget kommer att föras till Oskarshamn är ännu oklart. Först ska oljan tömmas ur de trasiga tankarna och det ska göras en ny dykarundersökning av skrovet. Sedan ska en specialfirma göra rent både Makassar Highway skrov och bogserbåtens skrov som smutsats ner av oljan.

– Det skjuts framåt hela tiden. Tidigare var det tänkt att det skulle ske idag men nu blir det tidigast i övermorgon skulle jag tro. Vi vill inte dra med oss oljan in i Oskarhamn, säger Jörgen Hansson.

Vinden ett hot

Enligt Transportstyrelsen är det viktigt att man lyckas tömma de återstående tankarna medan vädret är fint och innan vinden åter blåser upp.

– Som väl är så inträffade olyckan vid den här årstiden när vi har så fint väder och prognosen är att det ska vara fint i tre dagar till. Men om det blåser upp så finns det en risk att oljan i de skadade tankarna läcker ut, säger Jörgen Hansson.

Krav på reparation

När Makassar Highway väl lagt till i hamnen så kommer Transportstyrelsen att ställa krav på att fartyget repareras enligt Klassificeringssällskapets krav.

 – Vi kommer att ställa krav på att hon ska repareras till deras godkännande, säger Anna Bengtsson som är presstalesperson för Transportstyrelsen.

När det gäller orsaken till olyckan så är det Statens haverikommission som tagit över utredningen från Transportstyrelsen.

–  Bland annat tittar vi lite på navigeringen och att man har valt att navigera så nära land under en stor del av rutten. Det är inte olagligt att göra så men det följer inte de vanliga rutterna i Östersjön, säger haveriutredaren Dennis Dahlberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Grundstötningen Västervik

Mer i ämnet