Den 21 augusti sätter den första etappen av arbetet i gång. Då ska dagvattenledningar dras bakom det gamla stationshuset, längs med järnvägen och ut på den östliga parkeringen.
Det innebär att den centrala bilparkeringen, och även cykelparkeringen, försvinner permanent.
– Vid Linnérondellen vill vi skapa en attraktiv entré till staden och öka framkomligheten för kollektivtrafiken. För att kunna bygga ett nytt stads- och stationshus, två bussgator och nya kvarter för bostäder, kontor och handel, behöver vi först bygga ut ledningsnätet, säger David Johansson projektledare för Växjö stationsområde i ett pressmeddelande.
Central gata stängs av
Markarbetena, som väntas pågå till och med februari nästa år, kommer att pågå i fem etapper. Parallellt under hösten påbörjas byggnation av Växjös nya stads- och stationshus som ska stå klart 2019.
Från och med oktober kommer Norra järnvägsgatan var helt avstängd för trafik och bilister som ska ta sig från öster till väster får välja Norra Esplanaden eller de större vägarna i stället.