– Hittills har vi byggt 12-13 mil. Och det kommer att landa i 30 mil i slutändan, säger Bo Thoor, som är nytillträdd projektledare för Ölandsleden.
Nästa etapp är den allra sydligaste delen av ön, från Karl X:s mur ner till Ottenby. I möjligaste mån försöker man separera bil- och cykeltrafik genom att till exempel dra cykellederna på gamla landsvägar eller på den gamla banvallen efter den nedlagda järnvägen.
– Men det är inte möjligt överallt. Väg 136 som leder genom hela ön från norr till söder går inte att bredda, så emellanåt måste cyklister och bilister dela på vägbanan.
Kommer att se ut som ett B
När etapp två är avslutad år 2018 kommer cykelnätet att se ut som ett B, förklarar Bo Thoor:
– På östra sidan är det en sträcka på runt nio mil där det inte kommer att finnas någon cykelled. Det är det som är inbuktningen i B-et. Man får cykla inåt landet och sedan ut till kusten igen.
Vill bli tredje nationella leden
Målet är att Ölandsleden ska bli Sveriges tredje nationella cykelled när den blir klar. Den 37 mil långa Kattegattleden var först. Sedan kom Sydostleden, 27 mil cykelväg från Växjö till Simrishamn.
– Jag hoppas att vi kan bli nummer tre, säger Bo Thoor.