Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Post- och telestyrelsen känner till att vissa grupper har svårt att få sina kontantkort registrerade och följer upp just nu hur lagen efterlevs av operatörerna. Foto: SVT/TT

Post- och telestyrelsen om den nya lagen: ”Vi har fått många klagomål”

Uppdaterad
Publicerad

Post- och telestyrelsen, PTS, bekräftar att klagomål kommer in från privatpersoner som inte kan registrera sina kontantkort. Lagen som införs i syfte att bekämpa brott skapar också problem för personer utan svenskt personnummer.

SVT har träffat asylsökanden i Växjö Silvana Achire. Hon berättar att hon i flera veckor försökt att registrera sitt kontantkort till mobiltelefonen, men nekas överallt. Anledningen är att hon saknar ett svenskt personnummer.

Och på PTS berättar man att Silvana inte är ensam.

– Vi har fått klagomål från privatpersoner och vi hänvisar dem i första hand att kontakta sin operatör. Om det inte hjälper kan personen vända sig till annan operatör och testa där, säger Sally Stenberg, jurist på Post- och telestyrelsen.

Känner till problemen

Från och med 1 februari 2023 slutar oregistrerade kontantkort att fungera och just nu är det många som söker sig till de olika ombuden runt om i landet.

Post- och telestyrelsen känner till att vissa grupper har svårt att få sina kontantkort registrerade och följer upp just nu hur lagen efterlevs av operatörerna.

– Tillgång till mobiltjänster är ett måste i dagens samhälle och klagomålen vi får in hjälper oss att förstå vad som behöver bli bättre, säger hon.

KLIPP: Comviq om problemen: ”Är bedrövligt”

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Comviqs kommunikationschef Fredrik Hallstan lovar bättring framöver. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.