Experten tipsar – så återhämtar du dig på arbetstid

Publicerad

Lina Ejlertsson har i sin avhandling tittat på vad som kan hjälpa personal i vården att inte bli helt slutkörd på arbetet. Resultatet visar att det är viktigt med återhämtning även på arbetstid och hon tycker att dansstunden på avdelning 13 på sjukhuset i Växjö är ett lysande exempel.

Lina Ejlertsson, doktorand i folkhälsovetenskap vid Lunds universitet, har studerat personalen på vårdcentraler, som är en stressig arbetsmiljö med höga sjukskrivningstal.  

– Den faktor som var absolut viktigast för medarbetarna självskattade hälsa var återhämtning. Vi har tittat på vilka positiva faktorer på arbetet som ger återhämtning för att kunna styrka dem ytterligare. 

Dans ett bra exempel 

SVT Nyheter Småland har besökt avdelning 13 på Växjö Centrallasarett som varje morgon har en gemensam dansstund som leds av en av läkarna på avdelningen. Lina Ejlertsson tycker det är ett lysande exempel på en aktivitet som ger återhämtning på arbetstid. 

– Jag tycker att det är ett fantastiskt initiativ och jag blev så glad när jag fick höra om det. Det är precis den typen av aktiviteter som vi kan se i vår forskning främjar återhämtning och välmående hos personalen. Dansen ger skratt och gemenskap, den ger den fysiska biten, men också variation. Det händer något som bryter arbetsdagen, vilket också är viktigt för återhämtningen. 

Lite forskning på återhämtning på jobbet 

Den största delen av den forskning som finns om återhämtning handlar om återhämtning utanför arbetet. Det vill säga när man kommer hem, på helgen eller på semestern. I den studie som Lina Ejlertsson gjort kunde man se att återhämtning på arbetet också var väldigt viktigt. 

– Det handlar om hur man ser på arbetet. Arbetet finns inte för att man ska bli dränerad på energi, komma hem och slänga sig på soffan för att orka jobba nästa dag. Utan arbetet kan faktiskt ge energi och glädje. 

Saker du själv kan påverka 

Lina Ejlertsson är medveten om att det kan finnas stora organisatoriska problem som sliter på personalen i vården, men hon ser att man ändå kan påverka mycket själv. 

– I min studie har vi jobbat mycket med mikropauser och sådant man själv kan påverka som anställd. Självklart kan det finnas organisatoriska problem som måste förändras för att grunden ska förbättras, men jag tror att kombinationen är det bästa. 

I klippet ger Lina tips på tre bra mikropauser på jobbet. 

Tre områden är viktiga för återhämtning på jobbet visar studien

Visa

Variation i arbetet – det handlar både om uppgifter, tempo och den miljö du arbetar i.

Gemenskap – det handlar om relationen mellan arbetskamrater. Det är viktigt att kunna skratta tillsamman och prata om annat än jobb.

Hanterbarhet – viktigt att känna att man har kontroll över sin arbetssituation. Till exempel att man kan göra klart en arbetsuppgift innan man påbörjar nästa och att veta vad man ska prioritera när arbetsbördan växer.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer