Foto: Fredrik von Erichsen, TT

Politiker påstår att Frankfurtlinjen är en klimatvinst – utan bevis

Uppdaterad
Publicerad

Världen är i ett klimatnödläge, det sa Kalmar kommuns politiker i ett uttalande i oktober. Men när flygplatsen nu investerar i en ny flyglinje till Frankfurt – räknade ingen på utsläppen. SVT Nyheter Småland tog hjälp av en professor för att göra det.

Den 26 oktober 2020 besvarade politikerna i Kalmar kommunfullmäktige ett medborgaförslag med kommentaren att det råder ett ”klimatnödläge globalt”. Samtidigt skrev kommunen om målet att göra en klimatanalys av alla investeringar.

Men när flygplatsen, som ägs av Regionen och Kalmar kommun, nu investerar i en ny flygrutt har ingen klimatanalys gjorts, vare sig av kommunen, flygplatsen eller flygbolaget.

Klimatkrisen

– Det finns inga politiskt beslutade lokala mål beträffande utsläppen från varje flygning, säger vd Ronny Lindberg.

Istället hänvisar både han och Kalmar kommuns kommunalråd Ingemar Einarsson (C) till målet om att allt resande ska bli fossilfritt år 2030.

Ett halvt ton – per person

SVT har tagit hjälp av professorn i turismvetenskap, Stefan Gössling vid Linnéuniversitetet, för att göra en egen beräkning, mellan tummen och pekfingret, om hur mycket den nya rutten kommer släppa ut.

Det som är känt om flygrutten har vägts in: tex flygplanstypen (Embraer 195), antalet avgångar och avståndet mellan orterna.

Andra faktorer som vilka resor som ersätts, planets bränsletyp och vilken höjd de flyger på, är okända.

Siffrorna är därför mycket osäkra.

18 ton koldioxid ToR

Beräkningen visar att flyglinjen släpper ut runt 18 ton koldioxid per tur- och returresa – vilket blir över 4500 ton koldioxid i atmosfären per år. Det motsvarar vad 1000 bensinbilar släpper ut på ett år (jämförelse från amerikanska miljöskyddsmyndigheten EPA).

Till det kommer mellanlandningen och effekten av höjden som utsläppen sker på, så den faktiska effekten på klimatet kan därför bli mer än det dubbla.

Genom att räkna med två olika metoder kommer Stefan Gössling fram till att utsläppen per person ligger på cirka 500 kilo koldioxid per passagerare, inklusive effekten av utsläpp på hög höjd.

– En svensk släpper ut 4.7 ton koldioxid per år (ej inräknat internationella utsläpp). En resa till Frankfurt motsvarar då ca tio procent av de årliga utsläppen, säger Stefan Gössling.

”En klimatvinst”

När SVT redovisar siffrorna för flygplatsens ordförande Anders Andersson (C) kommenterar han.

– De stämmer förmodligen inte. Eftersom dessa resenärer slipper åka till Stockholm och sedan till Frankfurt. Det måste innebära klimatvinster.

Du säger att det blir en klimatvinst men det vet du inte, för ni har inte räknat på det?

– De analyserna gör flygbolagen, inte vi.

Men flygbolaget Air Dolomiti kan inte heller visa några beräkningar som stödjer Anders Anderssons påstående om att flyglinjen skulle innebära en klimatvinst.

– Vi kan inte göra en specifik klimatanalys under öppningsfasen av en ny linje, utan främst en affärsmässig utvärdering i form av kostnader, prissättning och marknadsmöjligheter, skriver Silvana Graziani, från Air Dolomitis presstjänst till SVT.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Klimatkrisen

Mer i ämnet