Charlotta Svanberg (S), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden invigde den nya receptionen på lasarettet. Foto: Cecilia Ekströmer/SVT

Här får patienterna checka in på sjukhuset själva

Uppdaterad
Publicerad

Nu behöver patienter som besöker Växjö centrallasarett inte längre gå till en reception för att registrera sina besök. Nya självbetjäningsterminaler ska korta ner köerna och få loss mer personal till vården.

Under måndagen invigdes ett antal serviceterminaler i centrallasarettets entré, där patienter numera kan registrera och betala sina besök manuellt istället för att söka sig till en mottagningskassa.

Det nya systemet ska både göra köerna kortare för patienterna och få loss vårdutbildad personal som tidigare delvis suttit i mottagningskassorna för att ta hand om det administrativa.

– Det är helt enkelt det vi vill komma bort ifrån. Vårdpersonalen ska jobba med vårdarbete och den administrativa personalen med administrativa uppgifter, säger Katarina Andersson som är verksamhetschef för kundservice och logistik.

Fortsatt bemanning

Arbetet med den nya sjukhusreceptionen har pågått sedan hösten 2015 och i sommar ska samtliga av lasarettets mottagningskassor ha ersatts av den gemensamma receptionen på entréplan.

Och receptionen kommer att vara fortsatt bemannad för den som känner sig obekväm med självbetjäningsterminaler.

– Jag går nog till receptionen, jag har ju inte kommit in i den här världen med knappar och datorer och allt sådant, säger lasarettbesökaren Göran Magnusson.

Även Ljungby lasarett och en vårdcentral i Växjö och Tingsryd håller på att införa serviceterminaler som ett komplement till receptioner.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.