Hurshida Jakubdjanova var den som tog kontakt med Smålandsvillan. Hon upplevde att kommunikationen inte fungerat bra.
– Det känns som att jag har blivit som en boll. De sparkar hit och dit, säger Hurshida Jakubdjanova.
– Jag kan verkligen beklaga att kunden upplevde det så, säger Ulrika Liiv som är kommunikationschef på Smålandsvillan.
Kommentar av slutbesiktningensmannen
Besiktningsmannen som gjorde slutbesiktning vill inte medverka i reportaget men lämnar kommentarer.
En vägg är sned, flera ställen är inte målade, totalt har 22 fel markerat vid statusbesiktningen. Ska det inte markeras i ett nytt hus tycker du?
– Det finns toleranser som styr det och jag har bedömt att de är inom toleranserna. Är kunden inte nöjd så kan de påtala en överbesiktning, då ska besiktningsmannen utses gemensamt mellan parterna, säger besiktningsmannen.
Och försätter:
– Visst jag kan missa saker men då har man sex månader på sig att göra en överbesiktning, säger besiktningsmannen.
Bokat efterbesiktning
– Vi utgår alltid ifrån ett slutbesiktningsprotokoll. I det här fallet var slutbesiktningen en nollfels-leverans, säger Ulrika Liiv på Smålandsvillan.
Efter flera samtal och påtryckningar från paret och efter att SVT hört av sig till Smålandsvillan har företaget bestämt sig att göra en ny besiktning av huset.
– Vi har bokat en efterbesiktning, tillsammans med en besiktningsman som kunden har utsett, säger Ulrika Liiv.
Enligt förskrifter har man två månader på sig att åtgärda fel som upptäcks vid en slutbesiktning, som i det här fallet var 17 december.
Efter att SVT träffat Alisher Iakubzhanov och Hurshida Jakubdjanovas så har Smålandsvillan åtgärdat samtliga fel utom en sned vägg. Samma besiktningsman som anlitades av paret har gjort den nya besiktningen som bekräftar de åtgärdade felen.