Fredrik Ardefors, vd för Svensk däckåtervinning, menar att miljöfördelarna med konstgräsplaner har glömts bort. Foto: TT

Svensk däckåtervinning: ”Gummigranulat ett mindre problem än man trott”

Uppdaterad
Publicerad

Efter larmen om att gummigranulat från konstgräsplaner har hittats i våra sjöar som mikroplast, säger nu det företag som har ansvar för återvinningen av alla gamla däck i Sverige att problemet är mycket mindre än vad man först hade trott.

Fredrik Ardefors, vd för Svensk däckåtervinning, anser att problemet med att gummigranulat från konstgräsplaner läcker ut i våra sjöar går att lösa, och att omfattningen av läckaget inte gått att säkerställa.

Materialet sjunker ihop

– Man fyller på dessa konstgräsplaner varje år, och då var hypotesen att det försvinner gummigranulat. Men det har sedan visat sig att det inte stämmer, utan det beror på att materialet sjunker ihop och kompakteras, säger Fredrik Ardefors.

Mikroplaster

Han är väldigt tveksam till tidigare forskning från Naturvårdsverket som visar på att stora mängder gummigranulat försvinner från dessa planer och ut i våra vattendrag.

”Trott att problemet varit större än det är”

–  Jag tycker att det är en riktig ”anka” rent ut sagt. Det här har ju lett till att man har vidtagit väldigt mycket åtgärder. Och att man har trott att det har varit ett större problem än det har visat sig vara.

Han menar också att många av de miljömässiga fördelarna med att använda gummigranulat och konstgräs tappas bort och vill att det undersöks vilken total miljöpåverkan konstgräsplaner har på miljön jämfört med naturgrä.

– Ta ett stort perspektiv och jämför vad gödslingen av alla gräsplaner med naturgräs innebär för den totala miljöbelastningen. Jag tycker också att det är fel att det kommer ut spill av gummigranulat. Men det går att hantera, säger Fredrik Ardefors.

Om producentansvaret angående återvinning av gamla bildäck

Svensk Däckåtervinning AB är däckbranschens svar på förordningen om producentansvar för däck (1994:1236) och har till uppgift att organisera insamlingen och återvinningen av alla uttjänta däck. Sedan den operativa starten i januari 1995 har varje år mellan 90 och 100 procent av alla uttjänta däck samlats in.

Förordningen om producentansvar innebär att den som placerar däck på marknaden också måste ta ansvar för hur de hanteras när de tjänat ut. Övervakande myndighet är Naturvårdsverket och kommunens miljökontor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Mikroplaster

Mer i ämnet