Telia anser att de flesta är nöjda

Uppdaterad
Publicerad

På Telia upplever de inget missnöje bland de kunder som fått mobil hemtelefoni, utan menar att de flesta är nöjda med ersättningstjänsten.

– Vi har noterat att det finns oro bland kunder inför förändringen innan man vet vad de handlar om, säger Inger Gunterberg på Telias pressenhet.

– När man väl har installerat tjänsten så återkopplar kunderna att det blev mycket bättre än när man hade kopparnätet. Man slipper de driftstörningar som man kan ha haft när det ha snöat eller regnat, säger hon.

flera gårdar utanför Loftahammar i Västerviks kommun upplever de boende stor försämring sedan kopparledningen klipptes av.

Usel samtalskvalitet

– Först och främst blev samtalskvalitén extremt dålig när man ringer till hus som ligger nära. Då kan systemet bryta ihop och började tuta. Då är det bara att lägga på. Jämfört med en vanlig mobiltelefon så är det uselt när det gäller samtalskvalitén, säger Per Andersson.

Inger Gunterberg på Telias presstjänst kan inte uttala sig om de enskilda fallen, eftersom hon inte vet inte om det gjorts en felanalys eller vad den visar. Hon uppmanar missnöjda kunder att kontakta Telia.

Viktigt kontakta kundtjänst

– Det är viktigt att de kontaktar kundtjänst och att de påtalar problemen för ersättningstjänsten är framtagen för att den ska ge samma goda kundupplevelse eller till och bättre, säger Inger Gunterberg. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.