– Vi tror inte att man kommer flyga på samma sätt efter pandemin som man gjorde tidigare. Därför är vi rädda att flygplatsen kommer behöva mycket mer driftsbidrag i framtiden än vad den får nu från regionen, säger Eva-Britt Svensson (V), ledamot regionfullmäktige.
Hon anser också att skattepengar inte ska läggas på flygtrafik.
– När vi lägger skattepengar på kollektivtrafik behöver det vara på sådan som är hållbar i framtiden. Det är snarare tågtrafiken som behöver mer resurser.
Handlar om bränslet
Eva-Britt Svensson tror dock att deras motion kommer möta motstånd hos majoriteten, men vill ändå att frågan lyfts.
– Vi har länge varit svala i vår inställning till flygplatsen och arbetat för att inte utöka driftsbidraget. Men majoriteten är kritisk till vår hållning.
Britt-Louise Berndtsson (C), är ordförande i regionfullmäktige och anser att det snarare handlar om att utöka förnyelsebara drivmedel.
– Vi behöver bidra till flygplatsen för att kunna behålla den. Den är viktig både för näringslivet och för den enskilda invånaren i länet. Däremot behöver bränslet i tankarna på planen förändras.
Men är det klimatmässigt motiverat att satsa på flygtrafik?
– Flygets totala utsläpp utgör en liten klimatpåverkan jämfört med transporter i stort. Jag tycker inte man kan ställa flyget mot tåget, vi behöver båda. Näringslivet är också i stort behov av flyget.