Senast för några dagar sedan höll Pontus Hjortskull från Norrhult i Uppvidinge på att hamna i en allvarlig trafiksituation med en cyklist, som hade hörlurar på sig och svängde ut rakt framför Pontus lastbil.
Men många farliga situationer uppstår också i rondellerna, där lastbilschaufförerna har skymd sikt från sin hytt. Och just Växjö, som har många rondeller enligt den så kallade ”Lundamodellen”, där cykelbanorna leds in i rondellerna, är en erkänt trafikfarlig stad att köra lastbil i, enligt Pontus.
– Det är välkänt bland lastbilschaufförer i Sverige hur dåligt det fungerar med rondeller i Växjö. När jag tog lastbilskörkort i just Växjö var det stort fokus på försiktighet i rondellerna och lärarna uppmärksammade hur farliga de är, säger han.
”Rondellerna är för många i Växjö”
Tomas Hammarström, Smålands regionchef vid branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag, håller med om att trafiksituationen är svår i Växjö.
– Visst är det smidigt med rondeller men de är för många i Växjö. Lastbilschaufförerna har svårt att se cyklisterna från sin hytt. Rondellerna kan bli mer trafiksäkra om man tar bort cykelinfarterna och ser till att cyklisterna cyklar över cykelöverfarterna – eller i bästa fall leder cykeln över gångställena. Det är också jätteviktigt med ögonkontakt, säger han.
Informerar skolelever om riskerna
Sedan ett par år tillbaka besöker Sveriges Åkeriföretag olika skolor för att uppmärksamma barn om säkerhet kring lastbilar.
– Vi jobbar stenhårt ut mot skolor. Det är en fruktansvärt tragedi när dödsolyckor sker och vi måste jobba långsiktigt med det förebyggandet arbetet, säger Thomas Hammarström.
En polisutredning pågår kring dödsolyckan på Mörners väg i Växjö och de första förhören med chauffören hålls under måndagen.