Sjuksköterskan Karin Renner menar att det står så mycket på sjukvårdspersonalens att göra listor att mötet med patienterna ibland blir lidande.
Det gäller givetvis inte all personal eller alla patientmöten, men hon tycker att det finns stora problem. Och de problem är en orsak till att hon bytte jobb för ett tag sedan.
– Jobbet blir väldigt tungt, definitivt. Patienterna känner sig inte sedda eller tagna på allvar, säger hon.
Kan du beskriva de där situationerna kring bemötandet som du reagerade på?
– Ja, man kan höra skrik ibland, det är extremt men det har förekommit. Det kan vara patienter som berättar att personal bara stängt av larmet när de behövt hjälp, säger hon.
Chefläkaren: ”Måste se till enskilda fall”
Tillförordnade chefläkaren Bengt Cederlund håller med om att personalen har mycket att göra men menar samtidigt att anmälningarna är få.
– Vi måste vara korrekta i det sätt vi bemöter patienter, vi måste skapa en trygghet i vårdsituationen. Men det är fortfarande så att antalet som anmäler är under en av tusen patienter totalt, och en del av dem är bemötande så man kan inte utgå från frekvensen.
– Man måste utgå från varje enskilt fall och se vad som hänt, säger han.
Hör Bengt Cedergren utveckla sitt resonemang i klippet ovan.
”Väldigt pessimistisk”
Nu ska ju sjukhuset jobba med bemötandet under vad de kallar ”tillitsåret 2020” som är årets tema. Men Karin Renner känner ingen större tillförsikt.
– Jag är väldigt pessimistisk tyvärr eftersom det varit alla möjliga fina projekt under årens gång. Jag ska inte säga att det är ruta ett, men det är väldigt nära ruta ett.