I oktober 2023 skrev fackförbundet Kommunal på bussbranschavtalet med Sveriges Bussföretag som ska gälla till september 2025. Missnöjet med avtalet har varit uppenbart. Medlemmar känner sig lurade eftersom avtalet inte gav några förbättringar på de arbetsmiljöproblem som länge existerat inom branschen.
– Kommunal blir stolta över att de stoppar arbetet från att bli sämre, men det är redan sämre, säger Ahmed Nori, busschaufför hos Nobina i Södertälje.
Avtalet genererade högre löner – samt krav på nya avtalsförslag
Löneökningarna över avtalsperioden är 7,4 %, lägsta lönen höjdes med 3,3% och även ersättningar och tillägg höjdes. Men några tydliga förbättringar på arbetsmiljön uteblev.
En annan punkt är att parterna under avtalsperioden ska utreda och analysera avtalets arbetstider för att göra bussbranschen mer attraktiv. Förslag på hur ska redovisas 2025.
– Det är nu upp till bevis för arbetsgivarna, vi kommer inte teckna upp ett nytt avtal om inte den här frågan är löst, säger Johan Ingelskog, avtalssekreterare på Kommunal.