Diddi Lind har börjat med Singaporematte i sin klass 4 på Wasaskolan. Foto: Fredrik Gustavell/SVT

Matte från Singapore ska lyfta eleverna på Wasaskolan: ”Har blivit lugnare på lektionerna”

Uppdaterad
Publicerad

Den bygger på modern forskning. Och den har utvecklats och fått sitt namn från landet som gjorde modellen berömd. Nu har Singaporematematiken landat i Södertälje och Wasaskolan.

– Det är mindre stress och lugnare på lektionerna nu, säger läraren Ditte Lind som infört arbetssättet i sin klass.

SVT Nyheter Södertälje har tidigare rapporterat att matteresultaten sjunker i kommunens skolor. 

Men i Wasaskolans klass 4 verkar eleverna både tycka att det är roligt och lätt med matematik. Vid en snabb handuppräckning visar det sig att få anser att matte är svårt och nästan alla tycker att ämnet är roligt. Kanske är orsaken en helt ny pedagogik som just nu testas i klassen – den så kallade Singaporemodellen.

– Egentligen kommer det från de lärandeteorier som forskats fram sedan länge, men som vi kanske varit lite slarviga med att använda. Det handlar om att man ska lära sig själv, att samtala och upptäcka. Eleverna lär sig själva och det är inte jag som prackar på något, säger läraren och initiativtagaren Ditte Lind som blev nyfiken på den nya modellen när hon läste om den.

Hon berättar att många elever tycker att matematik börjar bli svårt, jobbigt och tråkigt när de kommer upp i mellanstadienivå. 

– Så ska det ju inte vara. Matte är ju jätteroligt, säger Ditte Lind som fick med sig kollegorna att testa Singaporemodellen på låg- och mellanstadiet.

Baseras på succé från Singapore

Metoden är baserad på Singapores kursplan som gjort landet till en toppnation i världen vad gäller elevers matematikkunskaper. Pedagogiken, som spritt sig över världen de senaste åren, bygger på modern forskning kring inlärning och ett stort fokus på problemlösning. 

– När vi i Sverige pratar problemlösning är det ofta kluringar. Men vi startar alltid med ett vardagsproblem varje lektion. Vi börjar aldrig med att prata om att “så här gör man” utan vi har ett problem och pratar om hur vi löser det, sedan kommer vi till lärandet, säger Ditte Lind.

Gamla multiplikationstabeller då, är de slopade helt eller? 

– Nej, de behöver man ju ha för att räkna ut saker. Men då kanske ett problem är att man har fyra skålar med lika många karameller i varje. Det är samma matematik som man ska lära in, det handlar bara om hur man ska göra det.

Lektionens del där eleverna sitter och räknar ensamma i boken har också kortats väsentligt. Detta på grund av att samtal i stället är en stor hörnsten i pedagogiken och under en lektion samarbetar och diskuterar eleverna mycket i mindre grupper. (Se mer om detta i klippet ovan)

Lär barnen att visualisera

En annan viktig skillnad mot traditionell svensk matematikutlärning är hur man arbetar med processen från konkret till abstrakt matematik. 

– Varje lektion ska börja i det konkreta där eleverna får plocka med något med sina händer, sedan går man över till en bild och i slutet av lektionen ska eleven själv kunna göra det i huvudet genom att visualisera, säger DitteLind. 

Hur har eleverna tagit emot de nya lektionerna? 

– De tycker att det är ganska lätt, ganska kul och de tycker att de är ganska duktiga. Jag tycker att det är roligare att undervisa, jag utvecklas och eleverna utvecklas. Allt är roligare för alla inblandade.

På villket sätt skiljer det för dig?

– Jag behöver tänka mycket mer på vad jag delar ut och exakt vad de behöver lära sig. Jag tänker mer på hur jag kan hjälpa dem och vad som kommer att kunna hända på en lektion. Nu behöver jag mer lotsa eleverna eftersom de själva styr lektionen, säger Ditte Lind.

”Mindre stress och lugnare på lektionerna”

Vad händer i  elevernas huvuden?

– Det är där förståelsen uppstår. De får förklara för mig i stället och jag kan lättare se var svårigheterna finns och möta upp för det. Det är verkligen jättekul. Framförallt att se eleverna så engagerade. Det är mindre stress och lugnare på lektionerna nu. Tidigare kunde jag känna att jag sprang runt och släckte bränder, nu kan jag finnas till hands där jag behövs. Dessutom utvecklas jag hela tiden och det är jättekul att planera lektionen, säger Ditte Lind som nu hoppas att pedagogiken sprider sig till resten av Södertäljes skolor.

– Jag tänker att alla elever borde få upptäcka att matematik är roligt. De borde få prata, laborera och tycka att matematik är så superkul som det faktiskt är. Jag tror alla skolor kan börja med något litet och bygga från det.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.