En färsk analys från utbildningskontoret målar upp en bild som har fått både lärare och politiker att oroas över utvecklingen.
Den visar att resultaten för Södertäljes niondeklassare sjunker i matematik både när det gäller betyg och nationella prov, och samma tendens syns i årskurs 6 och årskurs 3.
Extra fokus på matematik
Att resultaten sviktar över alla åldrar är en problematisk utveckling menar Elof Hansjons (S), utbildningsnämndens ordförande i Södertälje.
– Jag är alltid orolig när det gäller utvecklingen i kärnämnena, säger han.
Nu ska kommunen lägga extra fokus på just matematiken, och de måste hitta nya sätt att arbeta på menar Elof Hansjons.
– Vi har kompetensutvecklingsdagar där vi ska samla matematiklärarna och jobba med undervisningen. Vi kommer också att titta på hur vi ska utveckla bedömningsstödet i förskolan så att vi tidigt identifierar elever som vi måste jobba med.
Se klippet ovan för att höra försteläraren Ami Nordeman som ser allvarligt på situationen, och elever på Rosenborgsskolan om matematikundervisningen.