– Södertälje tätort och Järna är klara. Vi har ett par ställen här i Södertälje kvar med 50-skyltar, men där måste vi bygga om först innan vi kan sätta upp de sista skyltarna, säger trafikingenjör Anders Eklind som berättar att kommunen har mycket nytta av de nya varningsdisplayerna.
Se i klippet hur varningsdisplayerna hjälper kommunen att följa upp hur bra Södertäljeborna är på att hålla 40-gränsen.
Kommunens hastighetsplan
Arbetet med att se över hastighetsgränserna och införa de nya gränserna på 40 km/h och 60 km/h ingår kommunens hastighetsplan. Den grundar sig i Nollvisionen som all trafiksäkerhetsarbete i Sverige utgår ifrån. Nollvisionen är fastställd genom ett beslut i riksdagen och arbetar för bilden av en framtid där människor inte dödas eller skadas för livet i vägtrafiken.
Hastighetsplanen är dessutom en del av ”Rätt fart i staden”. Det är en metod för att se över hastighetssystemet i hela Sverige genom att tydliggöra kopplingen mellan gatans utformning och tillåten hastighet så att hastigheten anpassas till den grad av krockvåld som människan tål.
Källa: Södertälje kommun