Genrebild Foto: TT

Sverigesenergi anmält till Konsumentverket – 31 gånger på ett år

Uppdaterad
Publicerad

Under 2016 har Konsumentverket mottagit 31 anmälningar rörande Sverigesenergi. – Det är en relativt hög siffra, säger Emelie Neidre, jurist på Konsumentverket.

Flera personer i Södertälje har de senaste dagarna slagit larm om Sverigesenergis försäljningsmetoder. Säljarna ringer på dörren, är påstridiga, verkar stressade och vill ha personuppgifter.

Dessutom har några säljare sagt att bolaget samarbetar med Telge energi och att det kommunala bolaget ska byta namn till Sverigesenergi. Men Telge energi har aldrig samarbetat med Sverigesenergi och ska inte heller byta namn.

Det här rör anmälningarna

Under 2016 fick Konsumentverket in 31 anmälningar gällande Sverigesenergi och i år har man fått in en. Anmälningarna kommer från flera delar av landet och några av anmälarna uppger att de bara tackat ja till mer information och inte till ett avtal, andra att avtalen blir dyrare än vad som sagts och några att avtalstiden har blivit fel.

Tre anmälare har uppgett att Sverigesenergi utgett sig för att jobba eller samarbeta med andra bolag och myndigheter. En av anmälarna är ett annat elbolag.

– 31 är en relativt hög siffra, men i dagsläget har vi inget pågående ärende gällande Sverigesenergi, säger Emelie Neidre, jurist på Konsumentverket. 

”Håller koll på bolaget”

Som en jämförelse har Vattenfall, som är ett av Sveriges största elbolag med ungefär 900.000 elkunder, 13 anmälningar sedan 2016 och Telge energi, som är ett av Sveriges tio största, två anmälningar. Sverigesenergi uppger att man har 125.000 elkunder.

– Vi håller koll på Sverigesenergi och så får vi se om vi går vidare med det här i framtiden, säger Emelie Neidre.

Tor Espen Steinvik, tillförordnad vd för Sverigesenergi, känner till anmälningarna, men vill inte längre besvara frågor över telefon utan hänvisar till mejl. Där skriver han:

”Vi kommer att gå igenom den kommunikation som förts med kunder i Södertälje. Om det skulle visa sig att vår information varit vilseledande eller felaktig kommer vi att vidta åtgärder”.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.