Stadsbyggnadsnämndens ordförande i Södertälje, Håkan Buller (S), uppskattar att ”ett antal” tusen personer per dygn skulle ha nytta av en andra stationsentré. Foto: SVT

Södertäljes krav: Ny pendeltågsuppgång i centrum

Uppdaterad
Publicerad

Parallellt med planeringen av stationspaviljongen som ska byggas i Södertälje, har kommunen lobbat för att det även ska satsas på en till entré till pendeltågsperrongen i centrum. Men hittills har varken SL eller Trafikverket visat något intresse för frågan.

– Jag tror inte de har förstått den starka utveckling som sker i Södertälje nu, säger Håkan Buller (S), stadsbyggnadsnämndens ordförande i Södertälje.

Det är i samband med att Södertäljes södra stadskärna exploateras allt mer som behovet av ytterligare en stationsentré till pendeltåget i centrum har ökat, uppger stadsbyggnadsnämndens ordförande i Södertälje, Håkan Buller (S).

Han berättar att kommunen till och från i tio års tid har lyft frågan med SL och Region Stockholm, detta parallellt med att diskussionerna om ett resecentrum har förts.

– I grund och botten handlar det om att öka tillgängligheten till kollektivtrafiken så att fler väljer den resvägen.

Hör stadsbyggnadsnämndens ordförande i Södertälje, Håkan Buller (S), motivera mer i klippet ovan.

Foto: SVT

SL hänvisar till Trafikverket

SL tycker det är märkligt att Håkan Buller i första hand hänvisar till regionen då det är Trafikverket som äger stationen – medan SL trafikerar och förvaltar den.

-  Då stationen ägs av Trafikverket ser jag självklart framför mig Tomas Eneroth (S) blir huvudansvarig för att i kommande plan finansiera och genomföra en eventuell stationsutveckling. Ser fram emot att man formellt hör av sig med planer och pengar så får våra tjänstemän pröva frågan utifrån det, skriver Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL, i ett mejl till SVT.

Men i ramavtalet om pendeltågstrafiken som slutits mellan Trafikverket och SL framkommer det att SL har mandat att fatta egna beslut om utbyggnader på Trafikverkets stationer men att de då också får stå för finansieringen.

”Märkligt sätt”

Tamsons fortsätter:

– Tyvärr är fakta att Socialdemokraterna under senare år har ryckt hundratals miljoner från stationsupprustningar i Stockholms län och brutit såväl löften som överenskommelser. Det imponerar inte.

Om en ny stationsentré byggs i framtiden så är det här, i området kring till Världsholmsbron, som den skulle stå. Foto: SVT

Håkan Buller, som utöver sitt politiska uppdrag också jobbar på Trafikverket reagerar med förvåning när han får ta del av Kristoffer Tamsons svar.

– Första steget för mig och för Södertälje kommun är och har varit att samtala med den regionala nivån kring frågor som rör kollektivtrafik. Jag har noterat att Kristoffer Tamsons gärna kommenterar, inviger och tar spadtag i de stationsmiljöer som utvecklas regionalt och förvånas över att han nu stänger dörren till fortsatt dialog på detta märkliga sätt i Södertälje. Från Södertälje kommer vi fortsätta söka en konstruktiv dialog, skriver han i ett mejl.

Även Östertälje och Södertälje hamn aktuellt

SVT har även sökt Trafikverket för en kommentar om hur de ser på att en till stationsentré byggs i Södertälje centrum. Men efter ett par veckors kontakt har de ännu inte kunnat hitta rätt person som ska uttala sig. På tisdagseftermiddagen ger slutligen pressavdelningen följande svar:

– Är det så att politikerna vill att det ska byggas, så är det en fråga att skjuta in i den regionala planeringen. Det är fritt fram för Södertälje kommun att till Trafikverket göra en önskelista och en framställan om att man gärna vill se ytterligare stationsentréer, säger Sofia Lindahl.

Södertälje kommer fortsätta driva frågan trots dåligt gensvar och kommunen vill på sikt även se att det byggs ytterligare stationsentréer både vid Östertälje station och Södertälje hamn.

Antal påstigande resenärer per dygn i Södertälje centrum

2018: 7100

2017: 6700

2016: 6900

2015: 6700

Källa: SL

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.