I höstas var kvinnan oplanerat tvungen att besöka Mälarsjukhuset varpå hon fick hjälp av hemtjänstpersonal att boka färdstjänst. Ingen hemresa bokades då man inte visste hur lång tid besöket skulle ta och personalen meddelade sjukvården att kvinnan behövde hjälp med att boka skjuts hem.
Kvinnan fick aldrig någon hjälp och satt ensam i sjukhusreceptionen i sex timmar innan en anhörig hittade henne.
Hade ingen ledsagning
Flen kommuns förklaring till händelsen är att kvinnan just då inte hade ett beslut om ledsagning och att hemtjänstpersonalen inte har möjlighet att följa med som ledsagare vid besök och resor som inte är planerade i förväg. I det avseendet är bemanningen ofta otillräcklig.
Kvinnan hade tidigare assistans i form av ledsagning men det beslutet upphörde att gälla 2020 och har inte omprövats eller förlängts. I augusti 2021, nästan två månader innan händelsen, skickades en ny ansökan in som inte heller prövades.
Brustit i handläggningen
Kommunens utredning visar på brister i socialnämndens handläggning och ifrågasätter också hemtjänstens organisation. Nämnden har en skyldighet att följa upp beslutet om insatser och ompröva dem i god tid innan de upphört att gälla.
Enligt utredningen finns missförhållanden och risk för allvarligt missförhållande. Detta har lett till att Flens kommun tänker anmäla sig själv till Ivo, Inspektionen för vård och omsorg.