Elbilsägaren Christian efterlyser fler platser att ladda på i Katrineholm

Uppdaterad
Publicerad

Antalet elbilar ökar i landet samtidigt som laddinfrastrukturen inte riktigt hänger med. I Sörmland varierar det hur många publika ladduttag det finns per laddbil. 12 bilar per uttag i ena delen av länet – 26 i den andra.

– Man får åka runt och leta, säger katrineholmaren Christian Eriksson.

SVT har kombinerat siffror från statistiska centralbyrån, SCB, med siffror från uppladdning.nu som samarbetar med de flesta stora laddoperatörerna.

När antalet laddfordon i länets olika kommuner jämförs med hur många publika ladduttag det finns, visar det sig att det ser olika ut beroende på var man befinner sig.

Klimatet – Val 2022

Lättast hitta ladduttag i Nyköping

I Nyköping trängs minst antal bilar kring laddstolparnas uttag.

– Vi har ingen uttalad strategi. Men vi arbetar med att skapa förutsättningar för att andra ska kunna sätta upp laddstolpar. Kommunen kan inte bygga alla stolpar som behövs, säger Maria Brantö, miljöstrateg på Nyköpings kommun.

Flest bilar per uttag i Katrineholm

Katrineholm har flest bilar per uttag, visar SVT:s siffror.

– Det måste väl bero på att det sålts många elbilar i Katrineholm, säger Johnny Ljung som är infrastrukturchef på kommunen.

Skapa förutsättningar

Liksom Maria Brantö säger han att det är viktigt att kommunen skapar förutsättningar för att det ska kunna byggas fler laddplatser.

– Och vi har en skyldighet att hänga med i utvecklingen, säger han.

I klippet berättar han hur kommunen ser på att det trängs många bilar kring varje ladduttag i Katrineholm samtidigt som en av alla laddbilsanvändare ger sin syn på saken.

Antal laddbilar per publikt ladduttag i Sörmland

Katrineholm: 26,58

Gnesta: 26

Oxelösund: 23,71

Strängnäs: 20,60

Eskilstuna: 20,41

Vingåker: 18,88

Flen: 18,75

Trosa: 18,41

Nyköping: 12,69

Fotnot: Siffrorna bygger på SCB-statistik över antalet laddbilar i svenska bilflottan i december 2021 plus nyregistrerade bilar i januari och februari i år. Årets siffror är dock inte justerade med eventuellt skrotade laddbilar under de två månaderna i år. SCB-statistiken har kombinerats med siffror från uppladdning.nu som samarbetar med de flesta stora laddoperatörerna i Sverige. Dock finns inget heltäckande register över antalet ladduttag i Sverige. Uppladdning.nu har bland annat sammanställt antalet publika ladduttag.

Regler för laddning av elfordon

Kraven på laddinfrastruktur i samband med uppförande av byggnader ska tillämpas om man söker bygglov eller gör en anmälan efter den 10 mars 2021:

  • Nya bostadshus med fler än 10 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha ledningsinfrastruktur (förberedelse med tomrör eller liknande) till alla parkeringsplatser.
  • Byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 10 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha ledningsinfrastruktur till 20 % av parkeringsplatserna och minst en laddningspunkt för elfordon.
  • För ouppvärmda byggnader eller byggnader avsedda för totalförsvaret ställs inga krav.

Därutöver ställs retroaktiva krav, det vill säga krav som omfattar befintliga byggnader även om några andra åtgärder inte vidtas. Dessa krav ska vara uppfyllda senast den 1 januari 2025. 

  • Uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 20 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha minst en laddningspunkt för elfordon.
  • För ouppvärmda byggnader och för bostadshus ställs inga retroaktiva krav. Detsamma gäller byggnader avsedda för totalförsvaret.

Källa: boverket.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Klimatet – Val 2022

Mer i ämnet