– Det är absolut inte bra och det är därför vi har gjort en intern utredning och tagit fram en handlingsplan för hur vi kan stärka alla delar inom vår telefoni, säger Åsa Hessel, krisberedskapschef på Region Sörmland.
Det var i våras som regionen upptäckte telefoniproblemen. Fram till augusti i år har 26 händelser rapporterats in, vilket är mer än en tredubbling jämfört med förra året.
– Det är allvarligt för vi är väldigt beroende av våra telefonisystem, säger hon.
Sjukhusen gick upp i stabsläge
Vid tre tillfällen har driftstörningarna lett till att sjukhusen gått upp i stabsläge. Vid ett av dessa tillfällen slogs växeln ut i fem timmar. Orsaken till det är fortfarande oklar. Telefoniproblemen har också lett till att varken personal eller patienter har kunnat ringa till vissa verksamheter.
Hur ser du på att patienter inte kunnat komma fram när de ringt?
– Är man akut sjuk så finns det alltid 112 eller att man själv tar sig till sin vårdcentral, säger hon.
Regionen ska nu se över de avtal de har med olika telefoniföretag och stärka rutinerna bland personalen.
– Vi ska se till att vi har bra system och redundans bakom systemen, sedan behöver vi tydliggöra reservrutinerna och göra de kända inom vår organisation, säger hon.