Länets Europavägar sämst i Sverige

Publicerad

Motormännens har undersökt främst riks-, Europa- och större länsvägar. Det som kontrollerades var vägbanans kvalitet. Totalt 70 mil av får underkänt.

– Framför allt måste vägunderhållet skötas ordentligt och i tid. Skjuter man på det blir vägarna snabbt mycket sämre och det blir dyrare att laga vägarna, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Sämst i Sörmland

Sörmland har tillsammans med Västerbotten de sämsta Europavägarna enligt undersökningen. Det är främst E20:s sträckning genom norra delen av länet som får kritik: 27 meter per kilometer väg får underkänt.

– Det är en huvudled som binder samman landets två största städer och som är en av våra viktigaste Europavägar. Men den östra delen genom Sörmland har stora brister som troligen orsakats av den tunga trafiken, säger Erik Kjellin.

Tung trafik orsakar värst skador

– Det är alldeles riktigt att tung trafik orsakar de värsta skadorna och att vissa sträckor på E20 är drabbade, säger Lennart Hellsing, presstalesman vid Trafikverket.

Vad gör Trafikverket år problemen?

– Det görs varje år underhållsarbete på cirka tio procent av vägnätet. Det är klart att vi önskar att det var möjligt att göra mer. Hade vi haft resurserna hade vi gjort större förbättringar.

”Viktigt prioritera vägar med mest trafik”

De sämsta länsvägarna finns enligt Motormännens undersökning i Västerbotten och Norrbotten, de sämsta riksvägarna i Västernorrland och Jämtland.

– Det viktigaste är förstås att prioritera vägarna med mest trafik. Men när man nedprioriterar vägar i lands- och glesbygd orsakar det också geografisk segregation som är väldigt negativ. Bor man i ett område med befolkningsunderlag, ja då får man också leva med sämre vägar, säger Erik Kjellin.

Motormännens rapport publiceras i sin helhet först om två veckor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.