En bibana ska förbinda den nya stambanan med Nyköpings tätort, och är uppdelad i två delar, en östlig och en västlig. Foto: Trafikverket

Oro för kapaciteten på ny järnväg som kopplar Nyköping till Ostlänken

Publicerad

Region Sörmland oroas över kapaciteten på järnvägssträckan som ska koppla samman den kommande snabbjärnvägen Ostlänken med Nyköping.

Att bibanan delvis är enkelspårig begränsar trafik och planering, menar regionen i ett förslag till yttrande som ska beslutas i regionstyrelsen på tisdag.

Dessutom vill man se en utökning av trafikdygnet för att klara resandebehoven dygnet runt. Till exempel med avgångar från Stockholm efter midnatt och ankomst till Stockholm före klockan sex på morgonen.

Regionen anser att Trafikverket bör genomföra underhållsarbeten utan att helt stänga banan i sex timmar på natten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet ser du turerna kring Ostlänken genom åren. Foto: SVT

Ostlänken

Ostlänken planeras för persontåg i hastigheter på upp till 250 kilometer i timmen mellan Järna och Linköping.

Bygget ska göras i tre etapper med start i norr: Gerstaberg–Nyköping, Nyköping–Norrköping och Norrköping–Linköping.

Ostlänken beräknas stå färdig 2035.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.