Så fick Rekarnegymnasiet i Eskilstuna fler tjejer att plugga bygg

Uppdaterad
Publicerad

Under en femårsperiod har antalet tjejer som läser på bygg- och anläggningsprogrammet på Rekarnegymnasiet i Eskilstuna fördubblas. Det är enligt kommunen resultatet av ett jämställdhetsarbete som genomförs på skolan.

– Hela arbetslaget är med och var och en drar sitt strå till stacken, säger försteläraren Monica Wikberg.

Omkring 11 procent av de anställda i byggbranschen är kvinnor, enligt Byggföretagens sammanställning för ett par år sedan. Och fler kvinnor är något som branschen är intresserad av, menar Monica Wikberg.

– När man rekryterar vill man ha en stor rekryteringsbas, då blir den bara halv om man tar bort tjejerna, säger hon.

Ska öka jämställdheten

Monica Wikberg har jobbat på bygg- och anläggningsprogrammet i 20 år och jobbar nu, vid sidan av sina ordinarie arbetsuppgifter, med jämställdhet på skolan.

– Alla arbetsplatser mår bra av mångfald, att det finns tjejer och killar, olika åldrar, etnicitet. Jag tror att ingen mår bra av en homogen grupp som jobbar, säger hon.

Till det här läsåret började 76 killar och 10 tjejer. Innan arbetet för större jämställdhet startades var det 70 killar och 2 tjejer som började läsåret 2016/17.

Praktik i tvåan

Under första terminen får eleverna prova på de olika yrkesinriktningarna för att sedan fördjupa sig. I tvåan börjar även praktiken några dagar i veckan.

– Jag blev förvånad över att det var så mycket tjejer och jag fick mer stöd än vad jag hade förväntat mig, säger Klara Gilljam, klass BA21B, som har praktik just nu.

Klara Gilljan går andra året på bygg- och anläggning och är på praktik några dagar i veckan. Foto: SVT

I videoklippet ovanför svarar försteläraren Monica Wikberg hur de har jobbat med jämställdhet på Rekarnegymnasiet och vilka utmaningarna som har funnits.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.