– Vi har tagit in externa åkare, som kör åt oss från måndag och fram till 4 januari, säger Cathrine Mellgren, distributionsområdeschef vid Postnord i Eskilstuna.
Inför Black Friiday och julhandeln har Postnord i Eskilstuna anställt 10 personer utöver de ungefär 120 personer som jobbar där för att klara av att dela ut alla paket i tid.
Nya ombud
Vissa kommer även att börja hämta sina paket på Postnord istället för på sitt vanliga postombud.
– För att postombuden ska klara alla volymer har vi tagit beslut på att ta in två postnummer här i företagscentret, säger Cathrine Mellgren.
Förra året ökade näthandeln med 50 procent på Black Friday och PostNords prognos är att över 900 000 paket kommer att passera genom paketterminalerna efter helghandeln.
”Kan bära bildäck”
Och många paket har blivit mycket tyngre, det berättar postombudet Eva Lena Uddin som arbetat på Postnord sen 1986.
– Det har blivit mycket tyngre paket under de sista åren så det ger lite skador till och från. Vi kan bära alltifrån bildäck till bromsklossar, det är tungt, säger hon.
”Får inte lika mycket skäll”
Förtroendet för Postnord är lågt efter förra årets paketkaos. Men Eva Lena ser ändå en attitydförändring hos många kunder.
– Vi får inte lika mycket skäll som för ett halvår sen, vi är glada här så man kan inte bli annat än glad när man kommer hit, säger hon.
Läget på Postnord i Eskilstuna:
Tidigare har Postnord i Eskilstuna haft stora problem med för dålig bemanning och en hög sjukfrånvaro.
Man anmäldes till Arbetsmiljöverket under förra hösten. I anmälan framkom det att personalen haft en för hög arbetsbelastning och att de inte hunnit göra sina arbetsuppgifter.
Ledningen säger att läget nu har förbättrats.