Vad tycker eleverna om matematiken i skolan? Starta klippet för att höra svaren. Foto: SVT

Eleverna om matten: ”Om man inte fattar är det inte roligt”

Uppdaterad
Publicerad

Genom åren har det gjorts insatser för att höja kunskaperna i matte utan att det har gett några större resultat. Vad tycker egentligen eleverna själva om ämnet? SVT Nyheter Sörmland frågade elever i årskurs 8 på Nyköpings enskilda grundskola.

– Om man inte fattar är det inte roligt, säger Wilmer Enmark.

Svenska elever presterar sämre i matematik än genomsnittet i Europa - det visar 2019 års resultat från TIMSS, som är en internationell kunskapsmätning.  

Förutom Matematiklyftet har eleverna exempelvis fått mer tid för ämnet på schemat för att resultaten i ämnet ska bli bättre. Men en rapport från Sveriges ingenjörer visar att inte heller det har höjt betygen. 

Vad tycker eleverna själva om ämnet och hur lär de sig bäst? Vi frågade elever i årskurs 8 på Nyköpings enskilda grundskola. Hör svaren i klippet ovan – och kommentera själv här nedan:

Vad tycker du om matteundervisningen?

maria ståhle • tror att det till stor del beror på att lärarna i dag inte får lära sig att bli duktiga pedagoger fullt ut och det går ut över eleverna.

Camilla Andersson • Det handlar om ett grundproblem, skolan är inte viktig. Vårdnadshavare behöver stötta sina barn och ge dem stöd i hemmet.

Karin • Problemet är ofta oförmågan till tålamod och koncentration och där har hemmet ett ansvar att lära barn ha tråkigt och att hantera frustration när något kräver flera försök.

daniel • Medias fel. Viktigare är tydligen mat, mode och inredning.

Anders • Jag har fyra tonåringar. Alla har behövt extra stöd med just matten hemma. Jag ser att barnen behöver tid att förstå varje nytt moment innan de förstår hur det fungerar i grunden och varför man gör olika moment. Jag upplever också att matten bygger på grunder där man sedan lägger till ny komplexitet som är svår att ta till sig om man inte förstått grunderna. Blyga barn som inte räcker upp handen och inte får de 40 minuter som de behöver för att förstå ett moment har svårt att komma vidare. Skolan har inte tid att ge varje barn 40 minuter för att de t ex skall förstå algebra, derivering, ränta på ränta osv.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.