Skolchefens svar efter frånvarokritiken i Eskilstuna: ”Vi behöver en ny metod”

Uppdaterad
Publicerad

Kerstin Soläng, rektor på Fristadsskolan i Eskilstuna, har stora problem med hög frånvaro på sin skola. Hon menar att metoderna som finns för att bekämpa problemet inte är effektiva och att hon behöver nya verktyg. Nu svarar grundskolechefen, och han instämmer i kritiken.

– Vi behöver en ny metod, säger Hans Ringström.

Den höga frånvaron har varit ett problem inom grundskolan i Eskilstuna under en längre period. Med pandemin blev situationen knappast bättre. Inför höstterminen 2021 började skolorna arbeta efter en modell som kallas för frånvarotrappan för att öka närvaron på lektionerna.

”Nivåerna är alldeles för höga”

Metoden går i stora drag ut på att hjälpa skolorna att i ett så tidigt skede som möjligt upptäcka frånvaron, oavsett om den är giltig eller inte. Men resultaten har uteblivit. Sedan i höstas har eleverna på de kommunala grundskolorna varit borta i snitt 13 procent av sin skoltid.

– Nu har pandemin lugnat ner frånvaron så det börjar komma ner till mer normala nivåer. Men även de nivåerna är alldeles för höga, säger Hans Ringström och fortsätter:

– Vi kommer att stämma av med rektorerna nu i april om arbetet kring frånvarotrappan, säger han.

Behöver nya metoder

Efter kritiken säger han att ledningen på barn- och utbildningsförvaltningen kommer att börja titta efter nya metoder till höstterminen för att minska på frånvaro.

– Vi har än så länge inte utvecklat bra metoder för att stödja skolorna, säger Ringström.

Hur ser ansvaret ut mellan föräldrar och skola för att barnen ska gå till skolan? I klippet ovanför svarar Hans Ringström hur han ser på detta.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.