Få hittar till socialtjänstens chatt i Eskilstuna: ”Har fått önskemål om att utöka tiderna”

Publicerad

Sedan ett år tillbaka kan man chatta med socialsekreterare på Eskilstuna kommuns hemsida. Chatten är en del i socialtjänstens digitalisering där man kan få råd och stöd anonymt. Men besöken har minskat.

Chatten är öppen under två timmar varje vardag och när chatten startade var det flera som hörde av sig, men under våren har det blivit färre och färre. Därför ser socialtjänsten över tillgängligheten.

– Förhoppningen är att vi ska nå ut till en bredare målgrupp. Till exempel ungdomar som kanske hellre uttrycker sig med skrift, säger Victoria Cheragi teamledare vid socialtjänstens mottagning. 

Enligt henne är fördelen med chatten att man kan vara anonym.

– Då kan vi också nå personer som inte känner sig bekväma med att ta kontakt med socialtjänsten. I chatten behandlar vi inga personuppgifter, däremot kan vi besvara frågor generellt och ge vägledning i olika frågor, säger hon.

I klippet berättar Victoria Cheragi om vad Eskilstunaborna frågar om och hur man vill öka tillgängligheten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.