Handlaren Lars Jarbell i Björnlunda tycker att det är synd att det blir allt färre ställen där företagare kan lämna in sina dagskassor. Foto: SVT

Svårare lämna in dagskassan när serviceboxarna försvinner

Uppdaterad
Publicerad

Att betala räkningar över disk blir allt svårare, och för företag i Sörmland blir det också krångligare att hantera sina dagskassor. De senaste fyra åren har antalet serviceboxar och insättningsautomater i länet minskat med en tredjedel.

2016 fanns det 17 serviceboxar och 18 insättningsautomater i de sörmländska kommunerna. I år finns det 12 respektive 13 stycken, en minskning med en tredjedel.

Serviceboxar finns fortfarande i alla kommuner men bara i större tätorter, och det gör att en del företagare på landsbygden måste resa långt för att lämna in sina dagskassor till banken.

Mer komplicerat

Lars Jarbell, som tog över familjeföretaget Jarbells i Björnlunda efter sin far, tycker att det har blivit mer komplicerat att bli av dagskassan.

– Men vi har tur eftersom många kunder passar på att även ta ut pengar när de handlar så därför har vi aldrig så mycket kontanter, säger han.

Med tanke på att vi kunder i allt större utsträckning betalar med kort så är det kanske lite förvånande att minskningen av inlämningsställen trots allt inte gått snabbare. Jan Peterson, ansvarig för grundläggande betaltjänster på länsstyrelsen, säger att det kan bero att det trots allt fortfarande finns minst en bank i varje kommun.

Inte lönsamt

Jan Peterson tror också att minskningen av inlämningsställen troligen i högre utsträckning drabbar mindre företag än större.

– Större kanske oftare upphandlar värdetransport medan mindre oftare sköter hanteringen själva, säger Jan Peterson.

Antalet ställen där det går att betala räkningar över disk minskar också. I år försvinner sex sådana ombud i Sörmland, eftersom företaget Clearon som driver tjänsterna säger upp avtalen med butikerna av lönsamhetsskäl.

Statligt stöd

För att butiker i glesbygd fortfarande ska kunna tillhandahålla kassatjänster finns statligt stöd att få. Matbutiken i Björkvik utanför Nyköping får drygt en halv miljon kronor fördelat över fyra år av länsstyrelsen. Så mycket kostar det butiken att kunderna ska kunna betala räkningar och skicka pengar över disk, och att ta ut pengar i bankomaten.

– Vi skulle inte klara att ha de tjänsterna utan länsstyrelsen. Det är för mycket pengar för en så här liten butik, säger Mia Windahl, butiksansvarig.

Men det går ju att betala räkningar på nätet. Varför behövs då sådana här tjänster?

– För att alla fortfarande inte är på nätet. Det märker vi ju.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.