– Vi befinner oss en bit under Strängnäs och vi har i dagsläget sprängt ut drygt 85 procent av tunnlarna. Vi har två stycken arbetstunnlar som vi arbetar med och vi driver tunnlarna på tre fronter, säger Jonas Paulson, byggnadsuppföljare på Trafikverket.
Byggs för halvtimmestrafik
I den mörka spårtunneln har det snart arbetats i fyra år och tanken med det här bygget är att fler tåg ska kunna gå på Svealandsbanan då dagens spår enligt Trafikverket är byggda för entimmestrafik.
– Syftet med projektet är att kunna bygga dubbelspår på en sträcka av 8,5 km. Då får vi två spår bredvid varandra och tanken är att man kommer att öka upp kapaciteten och punktligheten och möjliggöra halvtimmestrafik i rusningstrafik till och från Stockholm, säger han.
Ska stå klart 2018
Spåren beräknas vara redo 2018 och Jonas Paulson tror att de kommer att hinna klart.
– Av vad vi kan se av vår tidsplan så kommer vi att klara det.
Kommer Strängnäsborna kunna besöka tunneln?
– Den 17 september kommer vi bjuda in till öppet hus så att allmänheten kommer få möjlighet att besöka tunneln, säger han.