Precis som franska turistorten St Tropez, var Trosa från början ett litet fiskesamhälle. Men när tillgången på strömming började tryta vid förra sekelskiftets slut fick man börja rikta in sig på turism istället. Redan då satsade man på att locka till sig semestrande huvudstadsbor. Än idag är Trosa med sina pittoreska trähus och sitt skärgårdsläge en mycket populär turistort. Åtta av tio besökare som reser till Trosa över dagen kommer från Stockholmsområdet.
”Skriker efter folk”
SVT Nyheter Sörmland har frågat alla länets kommuner om hur det går med den lokala turismen. När Trosa svarar på enkäten pekar siffrorna uppåt i varje stapel. Bland annat fortsätter omsättningen att öka. År 2010 omsatte turismen 350 miljoner kronor, förra året hade den siffran stigit till 400 miljoner. Antalet personer som är sysselsatta inom turismnära branscher har också ökat starkt. Från cirka 280 stycken år 2010 till över 450 stycken förra året.
– Jag kan säga att det är inga problem för våra ungdomar i Trosa att få sommarjobb. Det finns flera som åker från både Stockholm och Nyköping för att jobba här. Restaurangerna skriker efter folk, säger Kjell Eriksson vd för Trosa Turism.
Stigande priser
Turismen är en av de viktigaste näringarna i kommunen och närheten till Stockholm lyfts fram som en viktig faktor för framgången. Fjorton direktbussar avgår från centrala Stockholm till Trosa varje dag och många huvudstadsbor fortsätter att köpa sommarhus i kommunen. Trosa har länets klart högsta kvadratmeterspriser på hus i Sörmland och i slutändan trissar den ökade efterfrågan och betalningsförmågan upp prislappen på det mesta.
– Det märks självklart både när man handlar mat i mataffären och om man ska bo på hotell eller gå ut och äta i Trosa. Prisnivåerna är högre eftersom folk är redo att betala mer. Men det är bra för handlarna, säger Kjell Eriksson nöjt.
Men kanske inte för alla som ska betala?
– Nej, det finns ju skärgårdskommuner i Stockholmsområdet där man på sina ställen har infört lägre priser för ortsbor, men så kommer det inte att bli här, fortsätter Kjell Eriksson.
Vill dubbla omsättningen inom tio år
Även om skärgården ligger runt knuten är det centrala Trosa med gästhamnen och gamla stan som är de populäraste besöksmålen. De flesta som åker till Trosa är i övre medelåldern, vilket man bland annat tror beror på det höga prisläget.
– Vi har heller inget Kolmården eller äventyrsbad som lockar barnfamiljer. Något vi verkligen skulle vilja få hit till Trosa är exempelvis någon form av museum, säger Kjell Eriksson.
Som en av få sörmlandskommuner sticker Trosa ut hakan och har som uttryckt mål att fördubbla omsättningen från turismen inom tio år.
– Vi följer det nationella målet. Men vi tror verkligen att det kommer att gå. Det märker vi på en stor efterfrågan som finns, säger Kjell Eriksson.
Antalet aktörer inom Trosas turism har också ökat, och förra året fanns över 300 företag som arbetar med turism i Trosaområdet.
”Åk till Edanö”
Trosabon Natalie Hiltse är en av dem som ser sin hemstad leva upp på sommaren.
– Det är verkligen en sommarstad. Det kan vara ganska dött i Trosa på vintern. Men jag tycker att man ska åka till Edanö om man vill se en del av Trosa som inte är så turistig.