Bedrägerier mot framförallt pensionärer genom så kallad vishing, att bedragare lurar folk på telefon att lämna ut bankkoder eller att logga in på BankID, har ökat lavinartat i år jämfört med förra året. Det rör sig om 386 miljoner i Sverige mellan januari och augusti i år, en ökning med 108 procent. Det visar statistik från NOA:s nationella bedrägericenter.
I en nyligen avkunnad vägledande HD-dom slås det fast att banken ska återbetala en man trots att han varit grovt oaktsam och lämnat ut koder till bankdosan.
– HD-domen är oerhört betydelsefull då det krävs mycket för att den bedragna ska få ta hela ansvaret för bedrägeriet, säger Cecilia Tisell, generaldirektör på Konsumentverket.
Vishingbedrägerier omsätter miljardbelopp
Svenska bankföreningen är en branschorganisation för banker i Sverige och vill att Allmänna reklamationsnämnden prövar ett par fall innan praxis kan slås fast.
– Det som måste till nu är att se över lagstiftningen så banker och polis kan jobba på ett mer effektivt sätt, säger Hans Lindberg, vd på Svenska bankföreningen.
Allmänna reklamationsnämnden, ARN, kommer i slutet av september att pröva ett antal andra ärenden som rör obehöriga transaktioner. Nämnden kommer att utgå från Högsta Domstolens dom vid prövning av dessa ärenden.
Enbart under 2021 gjordes 11600 anmälningar gällande vishing i Sverige.