Bilhandlare: ”Man känner sig grundlurad”

Uppdaterad
Publicerad

När miljözonerna införs i Stockholm innebär det stora begränsningar för personbilar i lägre miljöklass än Euro 6. Bilhandlare menar att personer som har köpt exempelvis subventionerade dieselbilar känner sig lurade.

– De flesta av våra kunder har en bil som är tre till åtta år gammal. Fyra av fem omfattas av det här beslutet skulle jag säga, säger Christian Halldén som är bilhandlare på bilfirman Cardrop.

Christian Halldén, bilhandlare, menar att de flesta av hans kunder påverkas. Foto: SVT
Miljözoner i Stockholm

Siffror som Dagens Nyheter har tagit fram tillsammans med Transportstyrelsen visar att över en halv miljon bilar i Stockholm kan bli förbjudna i miljözonerna. Det är bilar i miljöklass Euro 4 och bakåt som stoppas vilket innebär att inte bara dieselbilar berörs, utan även bensin-, gas- och etanolbilar. När reglerna skärps år 2022 kan ytterligare närmare 100 000 dieselbilar i klass Euro 5 förbjudas.

Foto: SVT

Väcker många frågor

– Många har ju frågor men jag vet inte hur många som verkligen berörs, alla bor ju inte i stan, säger Björn Brodin, försäljningschef företag på Bilia Stockholm.

Björn Brodin, bilhandlare, säger att många kunder har frågor om miljözonerna. Foto: SVT

Målet med miljözonerna är att få ner halterna av kväveoxid, en gas som släpps ut från personbilar i högre grad än vad man tidigare trodde.

– Jag förstår att det finns saker  som kommit till ytan som man inte tidigare visste om, men sättet det har hanterats och sättet som miljöpolitiken kring bilar har skiftat flera gånger är inte schysst mot slutkunden. De som äger bilarna och de som i många fall vill fatta moraliska, sunda beslut, säger Christian Halldén.

Vill du få senaste nytt från SVT Nyheter Stockholm direkt? Installera pushnotiser direkt i mobilen genom att ladda ner SVT Nyheters app, gå till ”inställningar”, klicka på ”notiser” och välj sedan ”Stockholm”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Miljözoner i Stockholm

Mer i ämnet